Capítol 15: Mentiderraneament!

Anunci Damm

EL PODER DE LA CERVESA I LA FALTA D’IDENTITAT.

Tal i com ens tenen acostumats en els últims anys, l’empresa cervesera DAMM, ja ha presentat el seu anunci per a la campanya 2013 del seu ultra conegut eslògan Mediterràniament! Una campanya que per cert, aquest any s’avança considerablement, allunyant-se dels estiuencs paisatges de cales, barques i platges que enamoren, però mantenint el mateix eslògan que els uneix a una cultura i tradició molt nostra (segons ells).

Sota la meva opinió, i per això escric aquest post, als creatius i ideòlegs de la campanya i de l’empresa, se’ls ha anat bastant l’olla, i és que, encara declarant-me consumidor esporàdic de cervesa, sóc de l’opinió que possiblement sigui la beguda que més mal està fent al consum i gaudi del vi a casa nostra, dada que no només reflecteixen les xifres, (2011 – Consum del Vi a Espanya 24 litres / habitant / any. 2011 –Consum de Cervesa a Espanya 48 litres / habitant / any) i que potser ens pugui semblar molt vi, però que comparant-les amb les d’altres països com França (63 l / p / a), Itàlia (52 l / p / a) o fins i tot Dinamarca (38 l / p / a) veiem que sent Espanya la major vinya del món i tercer productor mundial, aquí no es beu vi!

Bé, tornant a l’anada d’olla de Damm, he de començar explicant que ja en el seu inici, l’eslògan Mediterràniament! és equívoc i enganyós, ja que la cervesa, pel seu transcurs històric, de Mediterrània en té ben poc, ja que el seu perfeccionament, culte i integració cultural la trobarem als països del nord del continent, ja que per clima i latitud el cultiu més adequat en aquestes zones són precisament els cereals,  no com al Mediterrani (el nostre) on el cultiu per excel·lència és el de la vinya. Fins aquí un engany que ens han volgut vendre i venut perfectament des del primer any de la campanya, que sumat a una cançoneta enganxosa i “cumbaiá” (però en anglès), a alguns els ha calat fins a veure la cervesa com la beguda més nostra i legitima, fugint d’esnobismes i tonteries franceses que envolten el vi.

Però aquest any la cosa ha anat a més, no només mantenint la falsa consigna, sinó que a més barrejant el sushi (Japó) i el futbol (Anglaterra), ​​dos ancestrals referents mediterrànis per excel·lència, per acabar-nos de submergir en aquesta gran farsa de la publicitat que modifica i emmascara els costums històrics d’un clima i un territori. Pel que veig, possiblement l’element més mediterrani de tot l’anunci sigui el propi Cesc, nascut a Arenys de Mar

Fa temps que els amants del vi li veiem les orelles al llop de la cervesa i la culminació va arribar el passat cap d’any on dues cadenes televisives, patrocinades per una banda i fent el seu propi boicot al cava per altre, van decidir celebrar les campanades bevent cervesa i intentant desbancar el cava i altres vins escumosos del seu paper protagonista en les celebracions i brindis de tota la vida.

Això no ha fet més que començar, i tampoc vinc a demanar a ningú que no begui cervesa, quan jo mateix, de tant en tant em bec una, però si demano consciència i equilibri, que valorem el moment i el lloc i sobre tot el nostre ordre de prioritats a l’hora de consumir begudes d’alcohol mitjà, el nostre vi mereix estar en el més alt i ser consumit i gaudit cada dia per demostrar que el nostre esperit, cultura i tradicions són realment mediterrànies i autèntiques.

Salut i Vi!

Advertisements

6 comments on “Capítol 15: Mentiderraneament!

  1. xavi, ho comparteixo. em molesta que ens presentin un mediterrani artificial quan tenim un mediterrani natural. pq ens entestem sempre a no valorar els originals? com a mínim que hi posin la garnatxa beer! q és la varietat mediterrània. calen veus com la teva per remoure consciències!

  2. Magi Batllevell ha dit:

    a qui li tocaria fer un anunci d’aquestes caracteristiques pero parlant del vi en general?

    comparteixo Xavi!!

    • Xavi Nolla ha dit:

      Hola Magí, potser a un Incavi, per promocionar el vi català, no creus? o sense anar més lluny, les DO,s, Cellers potents, etc. La qüestió és que s’escolti parlar de vi amb anuncis de qualitat.

  3. ANDREW ASHURST ha dit:

    Soc guiri i estic totalment d’acord Xavi. Les teves paraules tenen pes i hem de tenir més cura amb lo que és nostre (m’incloc). No he parat mai a pensar per que es beu més cerveza pero les raons son obvies: més barat (pel proces d’eleboració i materia prima), menys alcohol (no sempre) i una cultura de beguda ràpida (a la anglesa) que s’ecalfa a la má (tipic d’un pub Britànic). És una lluita constant però no perduda. S’ha de crear espots publicitaris com el del ESTRELLA posant el vi en una situació no només de celebració sino una cosa cotidiana que fem els que estimem el vi dia darrera dia. Be potser que he repetit lo que s’ha comentat ja pero ens hem d’obrir els ulls a un futur de communicació i marqueting. Si no ho fem la lluita serà molt dura.
    See you later alligator.
    Andrew

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s